fredag 20 januari 2017

Veckobrev


Hej!

Då har ännu en spännande och lärorik vecka sprungit förbi. Även den här veckan har det varit arbetsro på många lektioner och eleverna har fortsatt att tänka på och träna på att visa KRUT mot varandra. I onsdags hade vi en KRUT-lektion där vi började nudda ämnet mobbning – vad det innebär och hur kan vi i klassen jobba för att det aldrig ska finnas hos oss. Eleverna fick fundera över varför man egentligen är taskig mot en kompis. Många bra tankar kom upp som att man kanske innerst inne är avundsjuk eller att det var ett misstag för att ge några exempel. Fortsätt gärna prata KRUT hemma. Överlag tycker jag att eleverna är snälla mot varandra men det är alltid bra att jobba förebyggande.

Under veckan har vi jobbat med bokstaven K – skrivit, lyssnat efter ljud osv. Jag och Sairah blev jätteglada när vi i onsdags lyssnade på elevernas läsläxa. Vi märker att eleverna verkligen tränar på sin läxa hemma och det ger resultat. Eleverna har också fått träna på att skriva meningar på sina ipads.

På matematiken håller vi på med de sista sidorna i matteboken som mest är repetition. Det nya vi har gjort är stapeldiagram. Både att fylla i och att läsa av.

Vi pratar också om vintern, den här veckan om hur olika djur förbereder sig och anpassar sig för att överleva vintern.

Nästa vecka jobbar eleverna på som vanligt. Idrott för grupp 1 på onsdag och grupp 2 på tisdag. Läsläxan är kapitel 14 till onsdag 25 januari. Nästa vecka kommer jag vara borta på fortbildning onsdag, torsdag och fredag. Bonnie finns som vanlig i klassen när jag är borta. Sairah Hassan som är resurslärare på skolan kommer vikariera för mig. Eleverna känner henne då hon brukar hjälpa mig att lyssna på deras läsläxa på onsdagar.

Under nästa vecka kommer jag skicka ut mera information om utvecklingssamtalen.

Ha en trevlig helg!
Bildresultat för vinter tecknatHälsningar
Anna, Bonnie, Sussi och Catarina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar